相良人形の残欠 Broken Sagara Dolls
古今東西、土人形は数あれど、わたしが一番好きなのは江戸期の東北の古人形、とくに仙台の堤人形や米沢の相良人形だ。ただそう思うのはみんな同じであって、状態がよくさらにちょっとめずらしい型だったりすると一体数万円あるいはそれ以上はする。いっぽう「キズもの」は意外に安価なことが多く、わたしのような貧乏コレクターの守備範囲になる。上の写真はどちらも江戸期の相良人形で、左の相撲とりは足首の一部が、右の馬にいたっては足すべてと臀部の一部が欠損している。また力士のひとりは塗料がはげてしまってだいぶ痛ましい姿だ。2つ合わせて3000円に満たない安物ではあるが、それでも古人形の味わいは失われておらず、じゅうぶん鑑賞に値するとおもう。
I like early 19th-century Tsutsumi and Sagara dolls best of various clay dolls in Japan, both of which were made in the Tohoku region. As everyone thinks the same, such old Tsutsumi and Sagara dolls are often sold at a higher price than I can afford. Therefore, my choice tends to come to incomplete ones that are broken in part. The above photo shows two broken clay dolls of Sagara. The sumo wrestler's feet and the horse's all legs have been lost. One wrestler's coating has been severely damaged. Though these dolls were as cheap as 3000 yen in total, they never lose attractiveness and it is enough to be appreciated.
欠けた部分を紙粘土で修復してみた。我ながらうまくできたとおもう。昨年末、東京国立博物館の「はにわ展」を見に行ったが、展示されている埴輪はほとんどがどこか欠損しており、同系統の色の土で修復されたものだった。しかし、それらがなんとなく想像で補修したものなのか、あるいは相応の専門家が確たる証拠に基づいて復元したものなのかが一切言及されておらず、わたしとしてはやや消化不良だった。ああかわいい、とかおもしろい、とか言っているだけならそれでいいんだろうけれども、これは歴史の歪曲にも関わることなのだから、責任ある国の機関としてはこの点をもうすこし慎重に扱ってほしいとおもう(なおわたしは特段の責任を負っているわけでもないので、なんとなく適当に粘土をこねてみただけである)。
I tried to make a restoration with a clay. I think I did well. Last year, I visited the Tokyo National Museum to see a special exhibition "Haniwa: Tomb Sculptures of Japan". Most of haniwa were partly broken and repaired with a clay of similar color. However, there was no description about whether the restoration was based on well established archaeological knowledge or was made by someone's imagination. I think national facilities should have a responsibility to account for it, because it relates to distortion of history. In my case, I just shaped a clay in a casual way.